Діяльність
Створення рівного доступу до якісної освіти дітям
з особливими освітніми потребами
станом на 01.11.2020
Організація інклюзивного навчання
Одним із пріоритетних напрямів Міністерства освіти і науки України у 2020 році є вдосконаленням функціонування сфери інклюзивної освіти.
У 2020/2021 навчальному році інклюзивне навчання організовано у 4 містах, 16 районах та 32 об’єднаних територіальних громадах.
Станом на 01.11.2020 у 73 закладах дошкільної освіти створено 169 інклюзивних груп, у яких виховується 377 дітей з особливими освітніми потребами; організовано роботу 198 закладів загальної середньої освіти, де у 587 класах інклюзивною освітою охоплено 860 учнів із порушеннями психофізичного розвитку. Для супроводу дітей введено 158,5 ставок асистента вихователя та 538,25 – асистента вчителя.
Крім того, навчання дітей з особливими освітніми потребами організовано у 5 спеціальних школах, 3 навчально-реабілітаційних центрах, 1 спеціальному класі для дітей з інтелектуальними порушеннями.
У закладах загальної середньої освіти, де навчаються діти з особливими освітніми потребами, за рахунок державної освітньої субвенції та коштів з місцевих бюджетів поступово створюється необхідне інклюзивне середовище, яке включає доступність приміщень, необхідну навчальну та матеріально-технічну базу, наявність обладнання для надання якісних реабілітаційних та корекційних послуг, створення сучасних шкільних бібліотек – медіатек та ресурсних кімнат.
Станом на 01.11.2020 в області нараховується 621 заклад загальної середньої світи. У всіх закладах створено умови для безперешкодного доступу осіб з інвалідністю до першого поверху, з яких 484 закладах освіти створено архітектурну доступність для осіб з обмеженими фізичними можливостями, 137 закладів освіти мають вільний доступ, облаштовані кнопками виклику, облаштування пандусів не потребують.
У 7 закладах є контрастні, рельєфні лінії в пішохідних зонах або рельєфне покриття в зонах підвищеної небезпеки, у 33, на сходах у приміщення закладу, – обмежувальні смуги, 2 – забезпечено звуковими сигнальними лампочками або маячками та у 23 закладах встановлено універсальні кабіни в туалетах для користування дітьми з інвалідністю. При виконанні капітальних ремонтів, реконструкцій та новому будівництві приміщень будуть враховуватись вимоги щодо забезпечення доступності будівель, споруд і приміщень закладів освіти області для учнів з особливими освітніми потребами з урахуванням вимог будівельних норм.
У 2020 році для створення інклюзивного середовища з державного бюджету передбачено кошти в сумі 22134,7 тис. грн на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребам. Ці кошти розподілено на придбання необхідного обладнання та проведення корекційних і розвиткових занять безпосередньо в закладі освіти з кожною дитиною.
Наразі профінансовано 19157,0 тис. гривень. Обсяг видатків, використаних на проведення (надання) корекційно-розвиткових занять (послуг) складає 3486,8 тис. грн (29 % від загальної суми видатків споживання) та 3430,9 тис. грн – на придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку (51 % від загальної суми видатків розвитку).
Важливою складовою інклюзивного середовища є готовність педагогів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
На базі Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, за розробленими ними програмами.
У І півріччі 2020 року, відповідно до замовлень закладів дошкільної освіти, спеціальних закладів загальної середньої освіти та закладів загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням дітей з особливими освітніми потребами, пройшли курси підвищення кваліфікації 154 фахівці: 77 корекційних педагогів, 49 вчителів – логопедів, 28 вчителів-дефектологів.
За інформацією органів управління освітою у 2020-2023 роках заплановано додатково організувати інклюзивне навчання у 55 класах 45 закладів загальної освіти для 79 учнів.
Проблемами залишаютьсязабезпечення дітей з особливими освітніми потребами поверхневою доступністю приміщень закладів освіти,створення медіатек та ресурсних кімнат, відсутність достатньої кількості педагогів з відповідною фаховою освітою для проведення корекційно-розвиткових занять, створення умов для навчання дітей з особливими освітніми потребами в закладах професійної (професійно-технічної) та позашкільної освіти.