Департамент освіти і науки

Хмельницька обласна державна адміністрація

Діяльність

Листопад 23, 2020 Без категорії 138 переглядів

Створення рівного доступу до якісної освіти дітям

з особливими освітніми потребами

станом на 01.11.2020

Організація інклюзивного навчання

Одним із пріоритетних напрямів Міністерства освіти і науки України  у 2020 році є вдосконаленням функціонування сфери інклюзивної освіти.

У 2020/2021 навчальному році інклюзивне навчання організовано  у 4 містах, 16 районах та 32 об’єднаних територіальних громадах.

Станом на 01.11.2020 у 73 закладах дошкільної освіти створено  169 інклюзивних груп, у яких виховується 377 дітей з особливими освітніми потребами; організовано роботу 198 закладів загальної середньої освіти,  де у 587 класах інклюзивною освітою охоплено 860 учнів із порушеннями психофізичного розвитку. Для супроводу дітей введено 158,5 ставок  асистента вихователя та 538,25 – асистента вчителя.

Крім того, навчання дітей з особливими освітніми потребами організовано у 5 спеціальних школах, 3 навчально-реабілітаційних центрах, 1 спеціальному класі для дітей з інтелектуальними порушеннями.

У закладах загальної середньої освіти, де навчаються діти з особливими освітніми потребами, за рахунок  державної освітньої субвенції та коштів  з місцевих бюджетів поступово створюється необхідне інклюзивне середовище, яке включає доступність приміщень, необхідну навчальну та матеріально-технічну базу, наявність обладнання для надання якісних реабілітаційних                 та корекційних послуг, створення сучасних шкільних бібліотек – медіатек  та ресурсних кімнат.

Станом на 01.11.2020 в області  нараховується 621 заклад загальної середньої світи. У всіх закладах створено умови для безперешкодного доступу осіб з інвалідністю до першого поверху, з яких 484 закладах освіти створено архітектурну доступність для осіб з обмеженими фізичними можливостями, 137 закладів освіти мають вільний доступ, облаштовані кнопками виклику, облаштування пандусів не потребують.         

У 7 закладах є контрастні, рельєфні лінії в пішохідних зонах або рельєфне покриття в зонах підвищеної небезпеки, у 33, на сходах у приміщення закладу, – обмежувальні смуги, 2 – забезпечено звуковими сигнальними лампочками        або маячками та у 23 закладах встановлено універсальні кабіни  в туалетах                 для користування дітьми з інвалідністю.  При виконанні капітальних ремонтів, реконструкцій та новому будівництві приміщень будуть враховуватись вимоги щодо забезпечення доступності  будівель, споруд і приміщень закладів освіти області для учнів  з особливими освітніми потребами з урахуванням вимог будівельних норм.

У 2020 році для створення інклюзивного середовища                         з державного бюджету передбачено кошти в сумі 22134,7 тис. грн на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребам. Ці кошти розподілено на придбання необхідного обладнання та проведення корекційних    і розвиткових занять  безпосередньо в закладі освіти з кожною дитиною.

Наразі профінансовано 19157,0 тис. гривень. Обсяг видатків, використаних на проведення (надання) корекційно-розвиткових занять (послуг) складає 3486,8 тис. грн (29 % від загальної суми видатків споживання)    та 3430,9  тис. грн – на придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку (51 % від загальної суми видатків розвитку).

         Важливою складовою інклюзивного середовища є готовність педагогів     до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

На базі Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, за розробленими ними програмами.

У І півріччі 2020 року, відповідно до замовлень закладів дошкільної освіти, спеціальних закладів загальної середньої освіти та закладів загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням дітей з особливими освітніми потребами, пройшли курси підвищення кваліфікації 154 фахівці:                                                            77  корекційних педагогів, 49  вчителів – логопедів,  28 вчителів-дефектологів.                     

За інформацією органів управління освітою у 2020-2023 роках заплановано додатково організувати інклюзивне навчання у 55 класах 45 закладів загальної освіти для 79 учнів.

Проблемами залишаютьсязабезпечення дітей з особливими освітніми потребами поверхневою доступністю приміщень закладів освіти,створення медіатек та ресурсних кімнат, відсутність достатньої кількості педагогів    з відповідною фаховою освітою для проведення корекційно-розвиткових занять, створення  умов  для навчання дітей з особливими освітніми потребами в закладах професійної (професійно-технічної) та позашкільної освіти.