Департамент освіти і науки

Хмельницька обласна державна адміністрація

Створення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами

Грудень 20, 2019 Освіта|Інклюзивна освіта 115 переглядів

станом на 16.12.2019

Організація інклюзивного навчання
Одним із пріоритетних напрямів Міністерства освіти і науки України у 2019 році є вдосконаленням функціонування сфери інклюзивної освіти.
У 2019/2020 навчальному році інклюзивне навчання організовано у 6 містах, 16 районах та 27 об’єднаних територіальних громадах.
Станом на 02.12.2019 у 62 закладах дошкільної освіти створено 135 інклюзивних груп, у яких виховується 281 дитина з особливими освітніми потребами; організовано роботу 163 закладів загальної середньої освіти, де у 457 класах інклюзивною освітою охоплено 684 учні із порушеннями психофізичного розвитку. Для супроводу дітей введено 110 ставок асистента вихователя та 397,5 – асистента вчителя.
Крім того, навчання дітей з особливими освітніми потребами організовано у 8 спеціальних школах, 3 навчально-реабілітаційних центрах, 1 спеціальному класі для дітей з інтелектуальними порушеннями.
У закладах загальної середньої освіти, де навчаються діти з особливими освітніми потребами, за рахунок державної освітньої субвенції та коштів з місцевих бюджетів поступово створюється необхідне інклюзивне середовище, яке включає доступність приміщень, необхідну навчальну та матеріально-технічну базу, наявність обладнання для надання якісних реабілітаційних та корекційних послуг, створення сучасних шкільних бібліотек – медіатек та ресурсних кімнат.
У 2019 році на придбання обладнання для оснащення 28 ресурсних кімнат у закладах загальної середньої освіти області, де діють інклюзивні або спеціальні класи, виділено 3,2 млн. грн., з яких вже освоєно 3,0 млн. грн. або 93,7 відсотків. Облаштовано 26 ресурсних кімнат. У 2 регіонах освоєння коштів не розпочато (Летичівська, Старосинявська селищні об’єднані територіальні громади).
У 2019 році на забезпечення безперешкодного доступу виділено з місцевих бюджетів кошти в сумі 2 414,0 тис. гривень, з яких вже освоєно 1698,0 тис. гривень. Крім того, виділено 950,0 тис. гривень на придбання підйомної платформи у Кам’янець-Подільському навчально-реабілітаційному центрі та 150,0 тис. гривень на придбання гусеничних сходів підйомника у Ізяславському навчально-реабілітаційному центрі, що забезпечить поверхневу доступність дітей з порушенням опорно-рухового апарату.
У всіх 648 закладах загальної середньої освіти створено умови для безперешкодного доступу осіб з інвалідністю до першого поверху. З яких, у 511 закладах створено архітектурну доступність для осіб з обмеженими фізичними можливостями. 137 закладів мають вільний доступ, облаштовані кнопками виклику, облаштування пандусів не потребують.
У 21 школі облаштовано спеціальні туалетні кімнати для дітей з особливими освітніми потребами. В 1 школі встановлено ліфт.
При виконанні капітальних ремонтів, реконструкцій та новому будівництві приміщень будуть враховуватись вимоги щодо забезпечення доступності будівель, споруд і приміщень закладів освіти області для учнів з особливими освітніми потребами з урахуванням вимог будівельних норм.
У 2019 році для створення інклюзивного середовища з державного бюджету передбачено кошти в сумі 17560,9 тис. грн. на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребам. Ці кошти розподілено на придбання необхідного обладнання та проведення корекційних і розвиткових занять безпосередньо в закладі освіти з кожною дитиною.
Наразі профінансовано 15095,3 тис. гривень. Обсяг видатків, використаних на проведення (надання) корекційно-розвиткових занять (послуг) складає 4086,5 тис. грн. (34,8 % від загальної суми видатків споживання) та 3928,5 тис. грн. – на придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку (67,5 % від загальної суми видатків розвитку).
Важливою складовою інклюзивного середовища є готовність педагогів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
На базі Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, за розробленими ними програмами.
У І півріччі 2019 року проведено навчання (курсову підготовку) 625 педагогів, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами.
За інформацією органів управління освітою у 2020-2023 роках заплановано додатково організувати інклюзивне навчання у 55 класах 45 закладів загальної освіти для 79 учнів.
Проблемами залишаються забезпечення дітей з особливими освітніми потребами поверхневою доступністю приміщень закладів освіти, створення медіатек та ресурсних кімнат, відсутність достатньої кількості педагогів з відповідною фаховою освітою для проведення корекційно-розвиткових занять, створення умов для навчання дітей з особливими освітніми потребами в закладах професійної (професійно-технічної) та позашкільної освіти.